2012, het jaar der kapotterigheden?

2012 lijkt gestart als het jaar der kapotte dingen. Dat mijn naaimachine het niet meer zo goed deed dat had ik al langer ‘in de mot’. Eergisteren gaf ze de geest, 1 cm voor de laatste steken van de eerste van een reeks raamhangers die ik aan ’t maken ben. een trip  naar ‘de Jos’ leek onafwendbaar,… maar (!)  juicht ende jubelt: een dag rust en wat  stofgeblaas en tournavisserij en het ding doet het weer en blijft het doen hoop ik met gekruiste vingers, tenen en opstaande duimen.

Raamhangertje 1 is inmiddels klaar.  Het gevouwen doosje hoort er natuurlijk niet bij, ’t is maar dat het ding niet wou poseren zonder om te vallen. Patroon gevonden via Pinterest alhier. En dan maar meteen gemaakt, stond zelfs niet op mijn lijst voor deze maand.

Het maken is een heel gefoefel omdat al die kleine stukjes uitgeknipt moeten worden en dan ook minitieus gestikt. Bij het uitsnijden van de ogen had mijne kerstcadeau mij misschien kunnen helpen,… helaas ge gaat mij niet geloven maar die is ook kapot.

Als ge de Banier achter den hoek hebt, dan is dat handig als ge eens snel iets nodig hebt. Niettegenstaande krijgt ge dan ook ideeën om dingen te doen, het ene al duurder dan het andere. Zo had ik al menigmaal staan kijken bij de stofsnijmachine maar ik vond ze te kostelijk om aan te kopen. Ik was wel al op zoek gegaan naar info op ’t internet en werd alhier en op de site van hobbyhandig waterachtig gemaakt door het ding. In Nederland en verder weg kost het zelfs minder dan bij De Banier maar daar moet ge dan ook wel verzendonkosten bijtellen natuurlijk. Ook de extra kaarten kosten veel geld terwijl er in tegenstelling weinig figuren opstaan. Vandaar dat ik het idee maar verdrong. En toen kwam zij met haar post over ‘het machien’  en aan tafel ging het daar dus over. “Ik overweeg toch precies om daarvoor te sparen” zei ik. Maar mijne man is dol op verassingen en hoewel na haar post over het machien alle machines in Leuven als zoete broodjes over de toonbank gingen, wist hij toch nog elders een exemplaar op de kop te tikken.

Maar mijn exemplaar doet dus niet wat die andere allemaal doen. De figuren zijn niet mooi uitgesneden. Dat maakt een hels lawaai en ik moet er met mijn hele gewicht gaan opliggen om het stil te houdens tijdens het snijden. Heelder vellen -kostelijke- flockfolie zijn hier door dat geweldige machien al aan flarden gesneden en meerdere stukken zéér kostelijke strijkfolie die je op je stof moet strijken om ze te kunnen versnijden zijn voor niks opgebruikt. Echt, ik ben kwaad op dat ding. Al verschillende -kostelijke- messen hebben we veranderd omdat zogezegd het ene mes het andere niet is, dat ding doet het echt niet. Jammer want de aankoop was al niet goedkoop en de aankoop van materiaal om het te kunnen gebruiken kost zowaar nog meer. En de man is natuurlijk één en al teleurstelling,… da’s nog het ergste van al.😦

En toen hé, toen,… viste ik de eendjes en de pottekes uit het bad en bleef de vishaak achter den badtop hangen -zo’n ding dat je met een knop omhoog en naar beneden draait- en krak, daar brak den top af. Ook dat nog.

En dan vergat ik ook nog mijn nieuwe broek van vorige maand te vermelden: rits stuk,… Ik had ze begod beter zelf gemaakt, als ik de tijd en de kunde had.

Aan alles dat nog denkt kapot te gaan, gelieve u te spreiden over het jaar of dit gewoon niet te doen. Ik heb het voorlopig wel gehad.

7 thoughts on “2012, het jaar der kapotterigheden?

  1. Mja, bij mij is het slechts een ‘bruikleen’ en veel meer dan die eerste (vlotte) testjes deed ik er tot nu toe niet mee. Katoen ging prima (wel met veel stofverlies, telkens maar 1 figuurtje uit een lapje), voor flock inderdaad erg vaak nieuw mesje nodig. Helaas geen wonderoplossingen hier. Vilt gaat overigens wel ‘met veel naast elkaar uit een lapje’.

  2. ik hoop dat het ding gaat werken of terugbetaald wordt ofzo, dat is geen doen hè
    en aan de dingen die nog plannen kapot te gaan: bedenk u, vlug, want boze hANdgemaakte verwensingen zijn niet van de Haap😉

  3. Pingback: F(v)IER | h AN dgemaakt

Geef een reactie

