Luidop nadenken

Stel: u moet naar een communiefeest  waarvan het merendeel van de kinderen merkkledij draagt en uw kinderen dragen natuurlijk veelal zelfgemaakte kledij. Het was ’t één of ’t ander: naar Folieke lopen enveel geld kwijt zijn of toch zelf iets maken waarvan ze niet zouden kunnen vermoeden dat het zelfgemaakt is. “Doe die kinderen iets aan om te spelen” sprak de schoonvader ook. Maar ik ken dat. Dan komen de mijne daar aan in speelkledij en dan loopt de hele kindermeute daar in sjieke dinges. Dus dook ik in de stoffenkast en vond een schoon stuk Freebird by MoMo van Modafabrics en vreemd genoeg net daaronder -zonder ik er een vermoeden van had- nog één in een andere kleur met hetzelfde motiefke.

Zodus maakte ik voor de jongste de tea party playsuit van Oliver +s in deze kleur:

Maar aangezien ik altijd maar meterkes koop,… heb ik nu dus maar 1 meter meer liggen van de rode versie van deze stof:

En nu draagt mijn dochter van 6 al makkelijk een 134,… dus daar heb je meestal wel wat meer van nodig dan een meter,… Dan maak ik haar gewoon een rokje,… dacht ik.  Maar nu vind ik dat precies wel wat té gewoontjes voor de merkenkledijminnende gastenlijst. Dus nam ik al mijn patronen van Oliver +S nog eens door. Ik maakte haar vorige week al de nieuwe seashore sundress maar maatje 6 bleek na al mijn opmetingen helaas toch te klein. (En ik kan het echt niet begrijpen want haar borstomtrek is 60 en bovenaan is er ruim meer dan 60cm en dat spant gelijk zot dat de naden bijna knappen)  Maar mocht diene 6 jaar nu dus wel gepast hebben dan zat ik nog met het probleem van te weinig stof. De man stelde voor om die buitenste banen en de zakken in een andere kleur te maken maar dat gaat op niks trekken zeg ik u!

En ook de andere patronen,… oftewel gaan ze niet tot haar maat oftwel hebt ge zeker 2 yard stof nodig om ze te maken. Miserie! “De popover vind ik schoon” sprak de man toen. (’t Is te zeggen, hij sprak niet over de popover maar over dedie met bloemekes van vorig jaar) Maar die vond ik precies ook maar simpelkes in vergelijking met de tea party. Maar toch, ik bekeek wat foto’s, zag er precies wel wat in als ik het frontje en de strikskes in bruin met witte bollekes zou doen of zo,… maar laps hé: toch ook alweer meer dan een meter stof nodig. En nu weet ik het niet meer,…  Andere stof gebruiken is nog een optie maar twee kinderen in twee prints vind ik persoonlijk wat kakafonisch voor mensen die grijs, wit en marineblauw gewoon zijn. Het rood en het blauw in eenzelfde motief zal nu misschien al schokkend zijn? Dus dacht ik iets effen te nemen maar ik vond mijn gading niet in de stoffenwinkel en vond het daarbij ook wel wat zielig voor de oudste dat zij dan als de ‘onbedrukte’ zou moeten gaan terwijl de kleine zus van bloemetjes voorzien is. 🙂

Da’k het moeilijk maak?

‘k Weet het. 🙂

 Maar wat is dan de oplossing? Toch een rok? En dan heb ik zelf ook nog niks,…

7 thoughts on “Luidop nadenken

  1. Ik vind een mooi rokje toch een goede optie. Eentje dat een beetje wijd staat met een schoon gebreid vestje erop. Heel mooi jurkje trouwens, het blauwe!

  2. ik vind een kind in twee prints voor mensen die grijs wit en blauw gewoon zijn een must, maar ik ben dan ook Vermiljoen en ik hou wel van een beetje revolutie zo nu en dan. De Popover is inderdaad wat simpelkes, maar ik maak ’t met een veel wijder kleed aan die banden, dan rimpelt dat en valt ’t niet zo gelijk een buis. En verder heb je nooit zoveel nodig als er op die pakskes van O+S staat, die seashore bijvoorbeeld maakte ik uit de helft van de stof die zij opgaven. Go girl!

  3. De seashore maakte ik ook met iets meer dan een meter maar wel met stof van 1.50 breed en die designerstoffen zijn helaas smaller dus ik vrees dat ik het niet haal,…

  4. Ik ben ook van plan te blijven zelf maken en ik denk dat je gewoon heel trots mag zijn op wat je kan en op jouw goede smaak!

Geef een reactie

