Drie

En toen werd de jongste al drie,… ik maakte -of beter bricoleerde want ze is naar mijn normen niet perfect genoeg- een kroon volgens dit patroon

Als we haar vragen wat ze graag zou willen hebben voor haar verjaardag zegt ze steevast: een pyjama . Ik snuisterde wat in mijn boekskes en vond in den ottobre wel wat pyjamapatronen maar allemaal in tricot. En zo van die mooie tricot is hier niet te vinden dus dat viel al af. Een gewone rechte broek met een rekker in, is snel gemaakt maar zo’n bovendeel met knoopkes,… ’t was te doen geweest maar ik ben toch overgegaan tot het maken van een verjaardagsjurk, de teaparty sundress van Oliver +s. ’t Is dat ik het birthdaypartypatroon niet in mijn bezit heb, anders had ik dat natuurlijk  kunnen kiezen. 🙂

Het patroon is op verschillende manieren af te werken. Ik heb voor den eerste keer de gemakkelijkste weg gekozen en alleen paspel voorzien aan het borststuk en dus niet in de prinsesnaden en omdat het stofje nogal dun uitviel heb ik het ook voorzien van voering. Daardoor werd de naad met paspel nogal dik en ging rechtop staan,… mocht ge u dus afvragen waarom ik onder mijne paspel nog afgestikt heb: da’s dus om diene naad binnenin op zijn plaats te houden.

En dan de zoom,… dat was ook nogal speciaal. Een reep stof die je er onderaan moest aanstikken en dan naar binnen omslaan en met de hand vastnaaien. Dat heeft waarschijnlijk een naam en ik ken hem ook maar ik kan er nu precies niet opkomen of is ’t aangestikte zoom? Mijn machine is in staat tot blindzomen maar ik kreeg dat op die smalle omslag niet gefixt en om dat nu helemaal met de hand te gaan doen,… pfff tja,…. Ik heb dat dus met ’t machien doorgestikt, ’t is nog niet eens zo lelijk. Verder kan ik u in al mijn perfectionisme nog wat beginnersfouten aanwijzen maar al bij al vind ik ze zeker geslaagd en steekt er zondag een verjaardagsjurk in ’t pakske. En dan maar hopen  dat ze mooi gevonden wordt én vooral dat ze past!

Met mijn excuses voor de mottige foto’s,… rapgeweest,…

4 thoughts on “Drie

  1. Prachtig jurkje! Eenvoudig op ’t eerste zicht, maar eenvoud siert! Ik heb ooit eens pyamakes gemaakt uit knippiebaby , winter 2003. Zo’n klassiek pyamaatje, maar mooi afgewerkt. Misschien kan je zo het patroon op internet vinden? Prettig feestje gewenst in elk geval!

  2. Ik vind het een heel mooi resultaat geworden en inderdaad, het extra stiksel aan de zoom valt heel goed mee!!!
    Veel plezier op het feest en een prettige verjaardag gewenst voor je dochter!

  3. wat een chance-dochter om zo’n creatieve mama te hebben! weer mooie creaties, zo’n kadootjes krijgen niet veel meisjes van 3 hoor… 🙂
    alvast hiep hiep hoera voor je jongste! en een protzoen erbij voor je oudste zodat die zich niet gepasseerd voelt 😉

Geef een reactie

