Een werkzak

Vandaag begin ik op mijn nieuwe job en omdat ik op de eerste dag toch ’t één en ’t ander moet meenemen dacht ik: laat ik nekeer een werkzak maken. Ik struinde eerst door een reeks gratis patronen maar vond oftewel mijn goesting niet oftewel kreeg ik het patroon niet deftig gedrukt. Daarna kwam ik op de site van I think Sew en zag dat ik nog net op tijd was om te profiteren van een kerstkorting op dit combopatroon.

Ik wou dus de grote versie maken maar ik kreeg dat ding in puzzelformaat uit mijne printer. Dat had ik natuurlijk wel verwacht voor zo’n grote zak maar toch,… een beetje meer aanwijzingen hadden gemogen. Gelukkig was er Eloleo die vanonder hare palmboom op haar blogcongéstrand  mij een foto doorstuurde van een geplakt patroon. Puzzelen is altijd gemakkelijker als je de doos hebt om eens te spieken en zo kreeg ik alsnog het patroon in elkaar. Gisterenavond dook ik dan in mijn stoffenkast op zoek naar een geschikte stof en een bijpassende voering. Het bleek niet simpel maar op den duur vond ik toch iets bijpassends. Met diverse intervallen -ziek, hoestend kind dat de mama wou- geraakte de tas klaar. En jochei het was de moeite om er zo laat aan te werken want ik vind ze niet mooi. Het geplooide stuk is niet helemaal OK denk ik maar concentratie was ver zoek door de -zoals ik al zei-  diverse intervallen. En ik vind ze te breed, dat ook. Als ik ze aan mijn schouder hang moet ik goed opletten of ik heb heel den deurstijl mee. Nochtans had ik geen naadwaarde toegevoegd zoals beschreven omdat ik het patroon al zo groot vond.  Ik weet nog niet of ik ermee ga werken. Een eerste indruk is belangrijk en ik wil niet “die met haar grote sjakos” worden. 😉 Alhoewel,… ik ging naar de kapper om er voorbeeldig voor te komen en ze hebben mij een coupe aangemeten,… ge wilt het niet weten. Misschien kan ik beter nog snel een zak maken om over mijne kop te trekken.

Verder maakte ik ook nog een ritstasje om sleutelbossen enzoverder in weg te steken. Alleen kreeg ik het niet deftig gestreken, er bleven kreukels komen. Dat zal aan de tussenvoering liggen peins ik. Het patroon is van Oh Franson. Ik maakte het al eerder in een andere versie maar ondervond bij deze versie alweer hetzelfde probleem. Volgens de handleiding had ik een rits van 7 ” nodig welke ik ook gebruikte, maar alweer had ik aan weerskanten van mijn tasje openingen aan de rits. Volgens mij bedoelen ze dus 7″ voor de bijgeknipte rits en dien ik dus in ’t vervolg langere exemplaren te gebruiken. Wie mij alhier een tip rond kan geven is welgekomen. 😉 Ik heb het opgelost door de kanten wat dichter toe te stikken waardoor mijn zakje bijgevolg wat kleiner werd dan vooropgesteld.

4 thoughts on “Een werkzak

  1. ’t Is alleszins een kei-schoon stofke. Misschien kunt ge ze gebruiken op vakantie, als strandtas, die kunnen toch precies nooit groot genoeg zijn (allé, bij mij toch niet, ik sleur mijn halve inboedel mee naar’t strand).
    En wat dat ritstasje betreft: ik kijk niet naar de maat van de rits. Ik begin gewoon met een rits die te groot is en knip die bij tot ze links en rechts ongeveer 1,2cm korter is dan het stofke, dan past ze altijd perfect.

  2. Hey,
    ik vind de zak en de kleurencombinatie wel mooi. Maar ik kan zo niet inschatten of hem toch niet ‘een koei te groot is’… Misschien kunt ge hem als hippe boodschappenzak gebruiken en een geweldige indruk maken in de supermarkt? Dat van die ritsmaten: daarvoor tellen ze enkel de rits zelf, niet de stof die er aan vast zit. Maar Eloleo haren techniek werkt natuurlijk ook 🙂
    Veel succes op je nieuwe job!

  3. Ik heb net hetzelfde patroon enkele maanden geleden ook gekocht, en de stof ligt al klaar en al, maar het effectief maken van de tas staat nog altijd op mijn zeker-ooit-eens-te-doen-lijstje (zoals zoveel andere dingen, ha). Jouw versie is in elk geval wel heel erg mooi, ik zou het mij toch wagen ermee te showen!

Geef een reactie

