Berengoed

Ik ben nog in twijfel maar ik denk er sterk aan om in plaats van mijn maaksels gewoon te bloggen, deze in boekvorm uit te geven. Bij elk maaksel hoort tegenwoordig  een heel verhaal,… aangezien ik nog geen uitgeverij gevonden heb, zal ik dit verhaal hier maar neertypen. Goed voor het nageslacht, of zo,…

Ik was dus op zoek naar berenkledij voor de logeerbeer op school en dankzij jullie tips kreeg ik de link door naar deze site. Heel erg leuke site voor de bomma en de bompa maar ook voor de zelfmakende moeder. Tussen de zelfmaakideeën staat een hele garderobe voor pop en beer en daar heb ik dus enkele dingetjes van gemaakt, al was het niet echt simpel om die patronen te vergroten want dan geraakten ze niet meer op  A4-tje.

De grootste bewondering voor mensen die het geduld hebben om poppen en poppenkledij te maken. Wat een prutswerk zeg! Maar dat kom vooral omdat ik nogal secuur ben wat afwerking betreft.  Ik heb begrepen dat niet iedereen zo in elkaar zit. Het zoompje aan de mouwen bijvoorbeeld, dat zou je gewoon kunnen maken voor je de zijnaden dicht stikt maar dan loopt mijn zoompje niet mooi door aan de naad als je begrijpt wat ik bedoel? Dus stikte ik eerst de zijnaad en dan pas het ieniemieniezoompje. Mijne persvoet kon er net in.  Gesukkel, ik weet het maar ik wou dat het mooi werd.

De jas die had ik snel gereed en mooooooi was hij.  Ik zou er zelf ook wel zo ene willen. Maar de voering die trok wat ter hoogte van de kap. Dat kon toch niet zijn zeker? Dus placeerde ik mijn strijkijzer op de voering om ze te temmen waardoor mijne fleece iets deed dat niet katholiek was en mijn voering verschrompelde. Hoezee, ge zijt slim geboren of ge zijt het niet. Als ge een heet ijzer op een PET-fles zet dan smelt ze toch ook zeker? Opnieuw dus en deze keer tegoei en zonder ijzers maar met knippekes op de juiste plaatsen.

Ik maakte er ook nog een berenzak bij om alle kleren in op te bergen zodat de kindjes hem makkelijk mee naar huis kunnen nemen. Andere jaren kregen ze hem mee in zo’n kartonnen koffertje dat tegen ’t einde helemaal uit elkaar viel. Het patroon stond al een poos in mijn lijst van naaipatronen maar gezien wij nog geen turnende kinderen hebben was het nog niet nodig om er eentje te maken. Ik vond hem wel bruikbaar voor dit logeerbeerproject. Patroon komt van mevrouw Noodlehead. Ik en patronen die door een andere doe-het-zelver werden uitgeschreven, dat loopt altijd mis. Nu dus ook om te vinden hoe ik precies het geassembleerde ritszakje op de buitenstof moest leggen. Voor een ander poepsimpel maar voor mij een dilemma waarover ik uuuuuren en uuuuren kan nadenken en het nog ingewikkelder maken dan het al is ook al staat het er gewoon gescheven hoe het moet. Gelukkig is er dan de mAN die de oplossing weet en zo geraakte het zakje dan toch nog in elkaar.

En nu is alles dus klaar om aan zijn schooljaarlange logeerpartij te beginnen. Curieus hoe rap zijn kleren uit elkaar gaan liggen.

NB: het truitje bij het jeansbroekske was van de beer zelve en heb ik dus niet zelf gemaakt.🙂 Ah ja en op de pyjama moest normaal gezien een kraag maar die kreeg ik er niet meteen op. ’t Is te zeggen: ik wist niet hoe. Hier hangt al een eeuwigheid een jongenshemd waar ik mee bezig ben maar de kraag staat er nog niet op, den techniek heb ik dus nog niet in de vingers.

8 thoughts on “Berengoed

  1. Zo tof, kleertjes voor de klasbeer. Hier gaat er een zebra over en weer, maar ik ben er niet zeker van of die wel kleren draagt. In elk geval, mij zouden ze het niet moeten vragen, als ik dat hier zo lees. Prutswerk & me, not a good combination.
    Dus, chapeau!

  2. Pingback: De beer vermist. | h AN dgemaakt

Geef een reactie

