Moederdag

Moederdag is alweer achter de rug. Ik had al langer het idee opgevat om moeder te vieren met een hANdgemaakt item want dat had ze nog niet eerder gekregen. Straf is dat. Eigenlijk stond er al een hele poos en andere tas op mijn programma doch vooruitschuiverij en de daarop volgende tijdsnood staken wat stokken in de wielen. Gelukkig was er dan Keyka Lou die op ’t laatste nippertje nog met een nieuw patroon kwam aanzetten dat er moederdagachtig elegant uitzag: de bracelettas.

Grote moeilijkheid bij dit patroon was het maken van een schoon rond en juist gepositioneerd gat in de stof. Ik had voor mijn exemplaar dan ook nog eens voor een zeer stijve stof gekozen met daimachtig aspect dus zeer moeilijk te strijken. Miserie, miserie maar kom, op den duur had ik twee gaten. En dan was het maar te hopen dat die later ook overeenkomstig zouden blijken tov mekaar.

De rest van de tas afwerken verliep op aloude Keyka Lou’se wijze. Het maken van de vormplooien, het opzetten van een buiten -en binnenzakske en het vormen van een buiten -en binnentas. De tas heeft veel ronde vormen met wat scheefstikkerij als gevolg. Geen idee of dat nu aan mij ligt of aan het machien. Laat het ons gemakkelijkheidshalve op ’t machien steken. 😉 En dan moesten die twee aparte zakken nog aan mekaar geraken. Dat ging op zich vrij goed alleen het strijkgedeelte was erg moeilijk wegens het materiaal van de buitenstof en mijn strijkijzer van 10 euro van bij het kruidvat met minimaal stoomdebiet.

Maar dan komt het: de afwerking aan de braceletgaten – voering en buitenstof verbinden- diende met de hand genaaid te worden en ik had dit toen nog niet gelezen en dacht: foert jong, daar ga ik nu niet zoveel tijd in steken, ik doe dat met mijn machien. Ah ja, dat komt ervan. De binnenkant is dus niet zoals het zou moeten zijn. Het past niet, het trekt en strijken is geen oplossing want ge maakt meer vouwen dan er al waren. Een beeteken mislukt dus maar foert, dat is met liefde gemaakt dus ze moet daar maar over kijken é.

Ik heb ze dus toch maar afgegeven na er in de rapte nog de sierknoop opgezet te hebben (deze keer wel met de hand) maar zonder er eerst foto’s van te trekken,… en toen ik ze dan achteraf nog rap wou trekken was de batterij van het toestel leeg. Gelukkig haalde mijn vader zijn halve fotostudio uit en voor ik het wist stond ik met een witte paraplu te zwaaien bovenop een stoel op zoek naar de perfecte belichting.

En toen kreeg ik daarnet de foto’s doorgestuurd, schoon uitgeknipt en tegen een witte achtergrond gezet. Ik denk dat ik hem in dienst neem om in ’t vervolg mijn creaties op de gevoelige plaat vast te leggen.

Buitenstof is dus: daimachtig van bij Pauli. De voering is tweedlee dum tomato die ik al een hele poos geleden kocht bij Vermiljoenshop. De sierknoop komt van bij Veritas. In het patroon was als sluiting van het voorzakje een gewoon stuk velcro voorzien maar deze heb ik vervangen door een magneetknopje. Ik vind dat toch altijd wat netter qua afwerking. De tas en -zakdelen diende ik te voorzien van een sew in interfacing,… nu zie ik door de interfacing’s het bos niet meer en heb mij laten begeleiden bij mijn keuze in de veritas. Ze gaf mij iets mee dat lijkt op dampkapfilter maar dan zachter. Ik heb het alleen in de zakdelen gebruikt omdat ik de buitenstof al zo stijf vond maar peins niet dat het was wat Keyka origineel bedoelde. Het geeft de zakken nogal een opgevulde look en daar hou ik niet echt van. Supergoed gelukt is ze dus niet maar we moeten realist blijven en inzien dat dit een eerste stuk was van een niet zo makkelijk patroon. Ander en beter dus en dan met wat meer aandacht en geduld.

12 thoughts on “Moederdag

  1. Hey daar !
    Wat een superleuke tas ! Die knoop komt me heel bekend voor… ik heb m ook gebruikt voor de sluiting van mijn 1ste zelfgemaakt schoudertas.

    Keep up the good work !!!

  2. Pingback: Afgerrrrond | h AN dgemaakt

Geef een reactie

