Ro(c)k around the clock

Laat ons voor de verandering eens beginnen met een filmke. 🙂

Het zonnetje schijnt, de lucht is blauw dus moet de voet op de naaimachinegaspedaal om wat rokskes bij elkaar te stikken. Hier is er alweer eentje. Hetzelfde model als het vorige omdat dat zo snel gemaakt is. Helaas, ik ben niet straf in uitleggen,… ik ben uitgegaan van een cirkelrokpatroon op wijze van mme Zsazsa.  De man laten berekenen hoeveel pandjes ik uit zo’n cirkel kon halen en daar dan een patroontje van gemaakt met aangetekende tailleband + extra cm voor den omslag waar later de elastiek inkomt. En dan is het gewoon die 12 panden aan elkaar stikken tot een ronde. De zoom onderaan stikken, de omslag bovenaan, de elastiek inrijgen en klaar is kees. Ik vermoed wel dat patroonmakers hun zwenkbrauwen eens zullen fronsen bij mijn werkwijze. Enfin, het vorige heeft ze al aangehad en het past en als het past is het goed peinzek.

De bollekesstoffen komen van bij Pauli. Wel de betere kwaliteit want die goedkopere bollekesstoffen zijn me veel te dun en ik had geen zin om er een voering in te stikken. De bloemekesstof is mijn favoriet, die ik ooit meebracht van mijn eerste stoffenspektakel in Leuven. Nu zijn er enkele reepkes af maar ‘k heb nog overschot om er iets anders mee te maken. 🙂

Aanvulling: ik kwam tijdens het blogsurfen vandaag ongeveer dezelfde werkwijze tegen bij Emma & Mona met handleiding. De vorm van mijn ‘trechters’ zoals ze het daar noemt was wel ietwat anders maar de werkwijze is dezelfde.

6 thoughts on “Ro(c)k around the clock

    • Ja dat heb ik ook, met deze had ik het minder moeilijk. Het is gewoon zo dat ge niet te breed moogt omzomen. Een half centimeterke en dan terug een half centimeterke en dan zou het wel moeten lukken.

  1. ik begin daar gewoon niet aan, biais is veel gemakkelijker maar met dit rokje is een gewone zoom ook veel mooier natuurlijk. Misschien rolzomen met een rolzoomvoetje (ik heb dat maar weet niet hoe ik het moet gebruiken)

Geef een reactie

