De calvarietocht der luiertas

Het is al veel meer dan een maand geleden dat ik deze stof verknipte in delen die een wonderschone luiertas zouden moeten worden. Een patroon van Studio Cherie dat ik vond op Etsy. Niet meteen ’t goedkoopste patroon en dan moest je achteraf het patroongedeelte nog laten afdrukken op A0-formaat in een copyzaak. Maar ik was dol op het model dus waarom niet. Na het lezen van de werkwijze kreeg ik den daver al op het lijf want al die afzonderlijke panden werden gestikt op de breedte van de piping. Mijn doel was dus zo breed mogelijke piping vinden en die vond ik in het wolwinkeltje. Ook de bloemekesstof koos de mama van Hannah aldaar. Voor een passende binnenkant zocht ik de gebroeders Pauli op. En toen werd er dus geknipt maar dat was zoals ik al zei reeds meer dan een maand geleden,…

In den beginne liep alles wonderwel op rolletjes. De ritsen kreeg ik er vrij makkelijk in, de piping ging er -zonder pipingvoet- zo deftig als ik kon rond. De buitentas werd in elkaar gezet en ik was in de wolken. Ze stond dagen op mijn tafel zodat ik ze ieder moment kon bewonderen tot ik zag,… dat ze scheef was. Scheef aan die ronde hoeken. Oooo secoer! Het tornmes werd opgediept en het ding werd weer volledig uit elkaar gehaald. Tweede poging bleek ze recht te zijn, hoezee!

En toen moest de binnenkant gemaakt en daarna aan de buitenkant bevestigd worden en dat trok nu eens nekeer op niks. Het was zakachtig, precies stof teveel,… een groot gedeelte van mijn naaidepressie komt ook deze tas toe. Dit is het slechtste en mottigeste item dat ik ooit in elkaar stikte. Nooit vanzeleven beloof ik een mens nog om iets te maken, het kind is ocharm al 3 maanden oud en de mama moet haar luiers misschien in een zakske van de GB meesleuren, het is brol, lelijk mottig, niemand wil hiermee gezien worden en niemand mag weten dat ik deze gemaakt heb, ik stop ermee, ik kan het niet, wie maakt er nu ook een tas op zo’n klein richelke van een halve cm, ze gaat uit elkaar vallen,… deze resem zeur ende zaag mocht mijn wederhelft de afgelopen tijd aanhoren. Weken kampeerde de tas op de enige lege stoel aan onze tafel. Ze zat als het ware naast mij tijdens het eten opdat ik niet zou vergeten dat die arme mama het door mijn schuld zonder luiertas moest stellen.

En toen gebeurde gisteren een wonder. Ik nam het ding vast en verkleinde de binnenvoering, naaide die dicht en klaar was kees. Deze tas zal nooit een topstuk zijn, ze zit alleminst perfect in elkaar maar misschien kan ze toch nog dienst doen. In ’t echte leven is het den binnenkant die telt maar laat het dan voor deze ene keer den buitenkant zijn. De tas heeft twee voorvakken waarvan 1 met ingewerkte ritssluiting, aan de zijkant is er het tutvak (dat waarschijnlijk niet voor een tut gebruikt zal worden want aan tutten doet Hannah niet) en binnenin zijn er 4 opbergzakken aan de zijkant. Oh ja, leuk weetje: ze verkopen deze tassen ook in afgewerkte vorm op Etsy en omgerekend in euro vragen ze daar zo’n 179 eurokes voor. Inderdaad, een openvallen bakkens. :-O

11 thoughts on “De calvarietocht der luiertas

  1. Wel An, ik volg je cavalerietocht al een tijd over deze tas, en ik vind hem subliem!! Maar ik denk toch niet dat hij op mijn heel recentelijke to-do lijst zal staan. ZOVEEL zakjes en zo…Chapeau zene!

  2. Zo op foto is er in elk geval niks mis mee…
    Zo’n piping op de randen van zo’n tas, dat durf ik nu eens echt niet. Daar lijkt me echt wel wat kunst- en vliegwerk voor nodig.

  3. De zak is mooi, maar wat een “zonde” om zo’n mooi stofje daarvoor te gebruiken. Ik zou er een vestje ofzo van gemaakt hebben (moest ik kunnen naaien tenminste :p)

      • Ja, natuurlijk! Maar ik zou zoiets liever rond mijn lijf gedrapeerd zien dan in een tas🙂 Ahja, dat is een kwestie van persoonlijke smaak (en ik heb al een handtas in die stijl ^^)

Geef een reactie

