De logeertas die niet ging logeren

Het nieuwe jaar begon traag en met veel mislukkingen. Zo was er alweer ‘de broek’  die niet werd wat ik ervan verwacht had.Mijn besluit: kleermakerij, daar moet ge een opleiding voor genoten hebben. Ik maak kleren graag passend en dat bleek alweer een probleem met de broek. Ik had de maten al aangepast maar ’t was toch niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Ik toon ze nog wel een keer maar wentel me nog even in zelfmedelijden omdat ik tot nu toe nog steeds geen broek heb kunnen maken terwijl ik vroeger niets anders kon dan broeken maken. 🙂 Ik maakte ze trouwens met den overlock en begrijp nu waarom confectiekledij bij het strijken altijd scheef trekt, dat is dus de schuld van den overlock want dat trekt alles scheeft. (het zou natuurlijk ook aan den techniek kunnen liggen, dat weet ik dus niet.)

Verder hadden we hier een kleuterovernachting op school. Ik stond er zelf niet echt achter maar uw kind volgt de meute dus kan je het als ouder moeilijk weigeren natuurlijk. Twee weken lang werd er gesproken over logeerkoffertjes hier en slaapzakken daar,… ik wou dus een logeerkoffertje maken. Ooit zag ik tijdens het surfen een tutorial om iets echt kofferachtig te maken maar stom genoeg heb ik het adres niet opgeslagen en kon ik het nu nergens meer terugvinden. Ook de kooppatronen schuimde ik af, nergens een valies te vinden. Gelukkig was er de hulplijn die al haar oude Knippies doornam en een mooi alternatief vond. Zo kregen we dus deze tas die er makkelijker uitzag dan ze was. Ikzelf zou ze helemaal anders in elkaar gezet hebben maar gezien mijn trouw aan beschrijvingen volgde ik deze toch maar. Het maken van deze tas leerde dat ik naast broeken maken ook naai-onkundig ben ik appliceren,… ik kan dat dus absoluut niet. Het reslutaat was zo mottig dat ik het tot twee keer toe uithaalde en opnieuw deed en daarna maar besloot om de hartjes er met een machinale festonsteek tegen te zetten. Deze laatste ook niet perfect maar toch minder afzichtelijk dan mijn applicatie. 🙂 Wat dus mij probleem is met appliceren is dat mijn machine dan niet meer vooruit geraakt, ik moet sleuren en trekken aan de stof om deze onder de transporteur door te krijgen en kan bijgevolg dus niet deftig mijn bochten pakken. Mocht iemand de oplossing kennen dan hoor ik ze graag. Misschien stel ik ze verkeerd in of zo?

Verder was er dan ook het probleem met de tasbovenkant. Ik moet hier infeite wel toegeven dat ik uit luiheid even van de beschrijving ben afgestapt want hun bedoeling was om de voering onzichtbaar tegen de voorzijde te zomen. Mijn machine kan onzichtbaar zomen maar ik zag niet in hoe mij dat met die gefiberfilde voering zou moeten lukken. Om het handmatig te doen was ik dus te lui en zette den bovenkant en biaisgewijs tegen waardoor mijn stiksel aan de voorkant schoon was en dat aan den achterkant niet om aan te zien wegens van het  juiste pad afgeweken,… Na een poging of 25 ben ik gestopt en heb de tas gelaten in respectievelijke toestand die al bij al nog redelijk goed meevalt.

Den binnenkant van de tas zit -zag ik net- nog vol draadjes van mijn vele tornwerk en onze vloer is afgelopen en  heeft dringend een schuurbeurt nodig . De buitenstof had ik nog liggen en de binnenstof komt van bij Vermiljoen. (maar dat had ge waarschijnlijk al wel door?) Het model dus uit een oude Knippie uit 2003  geloof ik. Wat me wel opviel was dat de Knippie’s van toen stukken leuker zijn dan die van nu. De logeertas zelf is uiteindelijk niet mee gaan logeren wegens toch iets te klein voor de waslijst benodigdheden die mee moesten maar werd vandaag gebruikt als boterhammenzak.

9 thoughts on “De logeertas die niet ging logeren

  1. Pingback: Jarig « h AN dgemaakt

  2. Vind hem prachtig.
    Ik ben zelf een patroon aan’t zoeken voor een hobby tas.
    Mijn moeder is 19 februari jarig,en ik zou ze willen verassen.
    groetjes

Geef een reactie

