Inch

Geen afgewerkte producten deze week. Ik klungel maar wat aan. Ik heb nog twee onafgewerkte tassen liggen die door onverhoopte gebeurtenissen onder de machinevoet maar niet afgeraken. Dan is er nog een portemoneemodel, bijna klaar maar het ligt daar maar te liggen. Oeverloos gepruts aan een kraamcadeautje,… ik maakte al 3 exemplaren, alledrie voor de vuilnisbak. Dan was ik bezig aan een broek maar koos een niet complementaire voeringstof dus moest wachten tot vandaag om achter iets beter te gaan. Dan is er ook nog de rok op vraag waar ik niet aan wil beginnen zonder de al een eeuwigheid bestelde rolzoomvoet.  Na een laatste bevraging in de winkel besloot de winkeldame dat ik die helemaal niet nodig had. Ge hebt daarvoor een overlock nodig of ge foefelt dat op een andere manier kortom, ze spelen daar met mijn voeten. Als ik nu een rolzoomvoet wil dan moet dat toch gewoon kunnen zeker? Een rolzoomvoet zou de stof een plooike gevenen dan afstikken. Dat is precies wat ik wil, beste madame van de winkel! Foefelen da’s niks voor mij, daar krijg ik het van op mijn zenuwen en een overlock dat heb ik niet nodig, ik heb een stikmachien en ik vind dat wreed gemakkelijk.

Waar ik ook al een poos naar op zoek ben is naar een uitleg voor sommige stikaanwijzingen in inch. In beschrijvingen staat dan bijvoorbeeld dat je moet stikken op 3/8” ,… mijn niet wiskundig brein slaagt dan volledig tilt en zomaar iets doen zorgt ervoor dat uw stukken niet in elkaar passen zoals het zou moeten. Sommige van die maataanduidingen zijn weliswaar terug te vinden op de machine maar het merendeel staat daar bij mij toch niet op,… Zoekende dus naar een site alwaar deze verschillende maataanduidingen verzameld staan. Wie ze kent mag het mij altijd laten weten,… Nu zit ik dat steeds te converteren om een richtgetal te hebben. 3/8” zou 9,5 milimeter en een sjiek zijn dat is bijna een cm. Dat is iets dat een mens al bijna moet gaan aftekenen om precies juist te zitten. (of is dat héél belachelijk en doen jullie het maar navenant?) Enfin, veel hersenbreekwerk alhier. Tot binnenkort, hopelijk met een afgewerkt product. 🙂

Die 3/8ste staat trouwens wél gewoon op mijn maataanduidingsplaatje. ’t Zijn andere breuken waarnaar ik op zoek ben die er dus niet opstaan. 😉

12 thoughts on “Inch

  1. Wat betreft die rolzoomvoet. Dat gaat alleen met hééél dunne stofjes. Type onderkleedje, of voeringstof ofzo. Al wat dikker is dan dat krijgt zo’n ding niet omgerold…

    En voor de rest zijn we, wat dat afgewerkt product betreft, in blijde verwachting. 🙂

  2. Hm, met betrekking tot die 3/8e en zo, ik ben daar niet zo accuraat in *bloos*, als ik teveel moet zitten rekenen dan is mijn goesting om te naaien instant over :-), maar ik ben niet het beste voorbeeld vrees ik…!

  3. Ah, bestaat dat ook! Dat vond ik nog niet. Dan ben ik dus in nog blijdere verwachting, zeker showen en laten weten of het werkt! En dan zeggen waar je het hebt gekocht en me er heen sturen en een percent vragen op de verkoop. 🙂

  4. ik heb dezelfde frustratie, ik heb een prachtig boek om zelf patronen te tekenen en ik ben er al weken in aan t lezen, maar ik kom maar niet aan het vertalen van die inch miserie…

    Als ik een oplossing heb laat ik het je weten-en ik denk dat ik een heb…morgen even zoeken!

  5. 1 inch = 2,54 cm 🙂 Dusseu voor het geval de breuken ook al ver weg zitten, voor die 3/8 is dat dan dus (2,54/8) x 3 = 0,9525 cm.

  6. Ik heb een lintmeter gekocht met langs de ene kant centimeters en de anders kant inches. Maar een snelle oplossing zijn de papieren lintmeters van IKEA, die hebben ook cm en inch aanduiding.

Geef een reactie

