Zweter met 3 bollen

In de laatste knippie vond ik een sweater die ik dacht te kunnen maken. Nu is kleren maken niet één van mijn specialiteiten en die naaipatronen overtekenen en daarna de beschrijving ontleden nog veel minder. Deze sweater stond dan ook nog eens aangegeven als moeilijkheidsgraad 3 bollen, oeps!

Eerste tip: gebruik nooit die plastieken vellen patroonpapier waarop je het patroon met stift overneemt, ze trekken op niks. De stift ‘pakt’ niet op de plastiek en de plastiek is veel te dun. Kortom: het werkt niet prettig maar het is wel de meest doorschijnende oplossing. 😉

Mijn stof haalde ik bij Pauli. Heel veel keuze was er niet in sweaterstof. Vooral effen kleuren, ik had gerekend om er te vinden met wat design in. De kapvoering, voorzak en mouwversiering is in een soort badstof die erg moeilijk verwerkte. De sweaterstof zelf schoof ook niet bijzonder goed onder de naaimachine. Ik had er nochtans aan gedacht een speciale naald voor rekbare stoffen te gebruiken.

Derde moeilijkheid bleek het plaatsen van de rits te zijn, ze sluit niet helemaal tot bovenaan, geen idee hoe ik dat in het vervolg zou kunnen bewerkstelligen.

Dan de opgestikte zak. Het was niet de bedoeling die om te zomen maar gewoon te zigzaggen en dan zo op het voorpand te stikken, ik vind het er nogal slordig uitzien. De zak heeft ook een rits. Ik heb hem volgens eigen inzicht in elkaar gestoken maar ik vrees dat het niet helemaal is zoals beschreven staat. Hij staat ook op z’n kop maar moest ik dat niet geschreven hebben dan had ge ’t niet geweten.

En dan,… de nestelogen,… ik kocht zo’n pakket in de veritas. Met een hamer moest je de boel in elkaar kloppen maar dat werkt dus voor gene meter. Verschillende keren oefenden we op een lapke stof maar de resultaten waren allemaal maar comme il faut. Maar het moest en het zou lukken en zowaar, de eerste ‘voor echt’ ging er meteen goed in. De tweede hebben we 3 keer opnieuw moeten kloppen en die ligt er nu na volledige afwerking en pasbeurt van de sweater helaas al terug uit. Boecht! Bwaaaaaaa, Stomme dinges dus.

Verder rest mij alleen nog het tonen van het resultaat. Toch met enige trots: mijn eerste sweater met moeilijkheidsgraad 3 bollen:

sweater

4 thoughts on “Zweter met 3 bollen

  1. Ik zag eerst de sweater en las pas daarna je tekst. Zoals je zelf al schreef: als je niet van naadjes tot draadje de mankementjes uit de doeken had gedaan, dan had ik er niets van gemerkt :-). Die hameroogjes doen inderdaad niet altijd wat je vraagt. De kwaliteit hangt af van het systeem, en vooral in rekbaar stof willen ze er nogal eens uitvallen. Als dat op één of andere manier onzichtbaar kan steek ik er altijd een stukje dik katoen tussen, dan blijven ze soms beter zitten.
    Maar: knap, dat in elk geval!

  2. Heel mooi ,hoor.
    Je lijkt wat op mij, ik vind ook altijd iets op aan te merken terwijl anderen zeggen dat het mooi is. Te perfectionistisch zeker?
    Ik vind dat blauw heel mooi samengaan met die felle voering ,doe zo voort , je mag trots zijn op jezelf.

Geef een reactie

