Bloed, zweet en kromme spelden

Er waren al mensen die ongerust werden en zich afvroegen waar ik me eigenlijk bevond. Ik was er wel maar bezig é, bezig met een belangrijk project. En om den titel uit te leggen: bloed van mezelf te prikken, zweet van uren in mijn warme hok te zitten en kromme kopspelden omwille van de dikte van mijn project. Ik heb zitten zwoegen, een beter woord vind ik er niet voor. Maar wat was ik dan aan ’t doen?

Ik wou persé een schoolrugzak voor de oudste maken en vond al googlend dit kooppatroon. In ’t engels dus dat werd weer zwoegen. Op twee dagen had ik een exemplaar in elkaar en ik zal het u zeggen: het trok op niks. De vorm was er dat wel, het zag eruit zoals het eruit moest zien maar het was een vod. Het zakte in elkaar. Ik had canvas gebruikt maar blijkbaar was dat niet voldoende. Ook de manier waarop je het in elkaar moest zetten was mij nogal ‘loechtekes’ gezien je voor -en achterpaneel moest stikken op hetzelfde stiksel als je piping. Maar piping dat had ik niet gevonden – en om die zelf te maken ben ik te lui en heb je véél te veel stof nodig is mijn idee-  en ik had dus gewoon paspelband gebruikt en dat is natuurlijk niet breed genoeg.

En toen nam mijn man me mee naar Hexagoon,… Enfin ja, de mensen die er al geweest zijn die moet ik het niet uitleggen zekers? (Mensen die er nog niet geweest zijn reppen zich naar de Ravenstraat in Leuven) Maar om terug te komen op de rugzak: ik vond in de Hexagoon dus dikkere piping en wondermooie stof. (ik ga nog terug zonder mijne man om beter te kunnen kijken en kiezen maar zeg het hem niet, ik herhaal zeg het hem NIET! 🙂 )

Maar dus herbegon ik en knipte ik alle stof dubbel en voerde de voor en achterzijde met flanel die ik fixeerde met vlieseline. De dikkere bieskoord was een hele verbetering. Het hele ding met zijn ‘nieuwe’ dikte in elkaar krijgen bleek echter geen evidentie. Hoe je de bodemplaat deftig passend maakt weet ik niet, ze zit erin maar ge moogt niet te nauw kijken. Op de zijkanten zit ter versiering ook een reep piping maar tot mijn grote ontzetting bleken die twee zijkanten na afwerking merkelijk op een andere hoogte te staan tov elkaar. Ik heb toen even door het dakraam staan jodelen van grote teleurstelling en stootte mijn hoofd tegen den balk van ’t dak. Dubbele auw.

Maar het zit ineen. Ik doe het geen derde keer meer. Effenaf niet. Mijn dochter is gelukkig wel  trots maar vond het ineenzakbaar eerste modelleke toch het mooiste.

Om samen te vatten: patroon van made by Rae, bloemekesstof van Hexagoon en de rode stof is Minna van Ikea aan 4 euro de meter. Werkuren: onbetaalbaar. 🙂

DSC_7995

DSC_7999

DSC_8001

10 thoughts on “Bloed, zweet en kromme spelden

  1. mijn man is van leuven, maar denk niet dat hij zo’n hexagoon-info met mij deelt… neen, pauli, ooit van gehoord schat, ah ja da’s in leuven… Mannen en communicatie…

  2. LOL, de mijne woont hier ook al heel zijn leven maar wist waarschijnlijk goed waarom hij mij niet eerder meetroonde naar de hemel der hemelen. 🙂

  3. Wat mooi! Ik heb geen geduld om van die kleine pruts-dingen te maken. Kleertjes maak ik wel voor de kinderen en mezelf, dat vind ik echt leuk om te doen. Maar van die hoekskes in zakskes en zo, daar zie ik tegen op. Misschien komt de moed toch ooit om ook zoiets te maken…

Geef een reactie

